tisdag 7 juni 2011

Sista veckan med 9D

För min del är det sista veckan med klassen jag varit klassföreståndare till under större delen av deras tre år på högstadiet. Jag var nämligen föräldrarledig under ett år men under de senaste tre terminerna har jag kallat dem för mina på heltid.

Idag har vi haft idrottsdag som ordnades av skolans sportråd där Thang skulle spelat fotboll. I morgon besöker åk 9 Arosfortet i Halmstad och efter det skall 9D spela paintboll. Torsdag är det städning av skåp och den tradiotionella klasstafetten på eftermiddagen som avgör i vilken ordning niorna skall ha när de åker i släp bakom traktorer på avslutningsdagen. Det sägs ofta att avslutningen för niorna i Hylte påminner om studenternas lite väl mycket. Att det görs en stor grej av något som inte är så märkvärdigt egentligen. I vilket fall som helst så missar Thang alla dessa händelser och chansen att få ha roligt tillsammans med sina klasskompisar som klass 9D en sista gång innan de går skilda vägar. På fredag morgon kommer det stå en tom stol vid klass 9Ds bord när vi äter tårta och han kommer inte få vara med i klassrummet och ta emot sitt avgångsbetyg tillsammans med de andra. Inte heller kommer han att få springa jublande ut ur skolan för att tas emot av sina stolta föräldrar och kanske få en blomma eller två.

På kvällen framför några av eleverna i åk 9 roliga sketcher och sång- o dansnummer där både lärare och nior får sig en släng, allt gjort med värme och kärlek. Därefter avgår bussar till hemlig ort där mat intas och det sedan dansas till efter midnatt. Jag önskar att Thang hade fått vara med och dela allt detta med oss.

Lena Svensson, klassföreståndare för 9D, Örnsaskolan, Hyltebruk

1 kommentar:

  1. Jag blir gråtfärdig av att läsa detta!

    Det borde inte få vara så här...

    SvaraRadera